DeTielgids.nl kreeg de volgende bekendmaking binnen: N834; ontwerp-verkeersbesluit inhaalverbod en verplichte rijrichting bij de aansluiting Thedingsweert in Tiel.
Meer informatie over deze bekendmaking:
ONTWERP-VERKEERSBESLUIT ZAAKNUMMER 2016-001425, D.D. 31 MAART 2016 Gedeputeerde Staten van Gelderland zijn van plan om een verkeersbesluit te nemen op de provinciale weg N834 tussen Kerk-Avezaath en Tiel omtrent het instellen van een inhaalverbod tussen kilometer 9,25 en kilometer 9,37 en het instellen van een verplichte rijrichting ter hoogte van de aansluiting Thedingsweert in de gemeente Tiel. Aanleiding De provinciale weg N834 vormt een verbinding tussen Zoelmond en Tiel. Ter hoogte van kilometer 9,38 sluit de Thedingsweert aan op de N834 (Provincialeweg). Het kruispunt N834 – Thedingsweert ligt buiten de bebouwde kom, ten westen van Tiel. De snelheidslimiet op de Provincialeweg is 80 kilometer per uur. Op het kruispunt N834 - Thedingsweert zijn in het verleden een aantal (ernstige) ongevallen gebeurd. Naar aanleiding daarvan zijn mogelijkheden onderzocht om de verkeersveiligheid op en rond het kruispunt te verbeteren. In dit kader zijn de volgende maatregelen gepland: - het instellen van een inhaalverbod tussen kilometer 9,25 en kilometer 9,37 - het instellen van een verplichte rijrichtingen, ter plaatse van het kruispunt N834 – Thedingsweert. Het treffen van maatregelen ter verbetering van de veiligheid is mede op verzoek van de gemeente Tiel. Als wegbeheerder van de N834 is de provincie Gelderland verplicht om voor deze maatregelen een verkeersbesluit te nemen. Juridisch Kader Wettelijke grondslag: Dit besluit wordt genomen conform: • artikel 2, lid 1, onder a Wegenverkeerswet 1994; • artikel 15, lid 1 en 2 Wegenverkeerswet 1994; • artikel 18, lid 1, onder b Wegenverkeerswet 1994; • artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer; • afdeling 3.4 van de Algemene Wet Bestuursrecht; • het Algemeen Reglement Mandaat Provincie Gelderland. Procedure totstandkoming Tijdens de procedure heeft overleg plaatsgevonden met de gemeente Tiel en met de korpschef van de politie-eenheid Oost Nederland, district Gelderland-Zuid. Beleidskader In de omgevingsvisie is opgenomen dat personen zich vlot en veilig kunnen bewegen. Hierbij wordt bij knelpunten op het gebied van wegen gekeken naar het voorkomen en benutten alvorens er nieuwe infrastructuur wordt aangelegd. Dit sluit aan op de Gelderse ladder voor duurzaam ruimtegebruik. De provincie is daarbij verantwoordelijk voor het op peil houden van en verbeteren van de kwaliteit van de bestaande wegen, waterwegen en fietspaden in provinciaal beheer. Om veilig te kunnen bewegen over de weg wordt dit volgens Duurzaam Veilig gedachte nader uitgewerkt. De essentie van het Duurzaam Veilig beleid is het voorkomen van verkeersonveiligheid. Volgens de Duurzaam Veilig-gedachte wordt een weg afgestemd en zichtbaar ingericht op het dagelijkse en gewenste gebruik van de weg, waarbij deze zorgvuldig wordt ingepast in de omgeving. Grondbeginselen voor een Duurzaam Veilig wegennet zijn: - het voorkomen van onbedoeld gebruik van de weg; - het voorkomen van grote snelheids- en richtingverschillen; - het voorkomen van onzeker gedrag bij de gebruikers van de weg. Hiervoor dient het wegbeeld eenduidig en uniform te zijn. Dit kan slechts bereikt worden door te streven naar een beperkt aantal functies. Bij het toekennen van functies aan wegen wordt (conform het landelijk beleid) een driedeling onderkend, namelijk stromen (stroomweg), ontsluiten (gebiedsontsluitingsweg) en toegang bieden (erftoegangsweg). De N834 heeft de functie van stedelijke gebiedsontsluitingsweg. Een gebiedsontsluitingsweg voorziet in zowel het doorstromen als het uitwisselen van verkeer, maar dit wordt naar plaats gescheiden. Op de wegvakken staat doorstroming van het verkeer centraal, uitwisseling van verkeer vindt plaats op de kruispunten. Afhankelijk van het gebied dat ontsloten moet worden is meer of minder uitwisseling nodig. Belangenafweging Het traject van de N834, tussen de komgrens van Tiel en de aansluiting op de A15, bestaat uit een hoofdrijbaan met één rijstrook per richting, met aan weerszijden een éénrichtings(brom)fietspad. De rijrichtingen op de hoofdrijbaan zijn gescheiden door een dubbele asstreep. Tussen de noordelijke grens van de bebouwde kom van Tiel en het kruispunt Thedingsweert bestaat de asmarkering van de N834 uit een dubbele doorgetrokken streep. Op dit wegvak is inhalen daardoor verboden. Van het kruispunt Thedingsweert tot de rotonde Zoelensestraat zijn onderbroken asstrepen aanwezig, zodat inhalen op dit wegvak is toegestaan. Ter hoogte van kilometer 9,38 sluit Thedingsweert aan op de N834. Het betreft een voorrangskruispunt, waar de voorrang is geregeld met verkeersborden en markering (haaientanden). Tegenover de aansluiting Thedingsweert sluit tevens een uitweg aan op de N834. Deze uitweg ontsluit enkele aanliggende agrarische percelen. Op het kruispunt zijn geen uitvoegstroken/voorsorteervakken aanwezig voor afslaand verkeer. Bij aanwezigheid van afslaand verkeer leidt dit tot grote snelheidsverschillen op de N834 ter plaatse van het kruispunt. Dit verhoogt de kans op onveilige situaties. Tevens belemmert dit de doorstroming van het doorgaand verkeer. Door de ontwikkelingen bij Thedingsweert, zoals het vervallen van de route voor gemotoriseerd verkeer over de Linge via Thedinghsweert en het uitbreiden van de functie met appartementen, een zorgboerderij/-bakkerij en natuurvoedingswinkel op het complex, is de hoeveelheid verkeer van en naar Thedingsweert via de aansluiting op de N834 toegenomen. Hierdoor is het ongevalsrisico op het kruispunt de afgelopen jaren ook toegenomen en ondervindt het doorgaand verkeer op de N834 vaker oponthoud. Om de verkeerssituatie op het kruispunt te verbeteren wordt het gedeelte van de N834 waar niet mag worden ingehaald uitgebreid. Daartoe wordt de asmarkering op de N834 direct ten westen van Thedingsweert gewijzigd in een dubbele doorgetrokken asstreep, over een lengte van circa 120 meter. De ononderbroken asmarkering mag niet naar links worden overschreden. Hiermee wordt het inhalen van een afslaand, vaart minderend voertuig voor het kruispunt tegengegaan. Dit voorkomt grote richtingsverschillen. Het beperkt de kans op frontale botsingen en schampongevallen. Het in te stellen inhaalverbod is ook van belang met het oog op de beperkte opvallendheid van het kruispunt in combinatie met de ligging in een flauwe bocht. Het zicht op tegemoetkomend verkeer is daardoor niet optimaal en inhalend verkeer kan geconfronteerd worden met onverwacht oprijdend verkeer uit Thedingsweert. Andersom kan verkeer uit Thedingsweert het inhalend verkeer over het hoofd zien, vanwege afdekking door voertuigen op de rechter rijstrook. Dit probleem wordt tegengegaan door het inhalen voor het kruispunt te verbieden. Een verdere verbetering van de verkeersveiligheid en de doorstroming op de N834 kan bereikt worden door het links afslaan voor verkeer uit oostelijke richting te verbieden. Linksafslaand verkeer heeft bij de aansluiting Thedingsweert geen aparte opstelstrook en kan bij aanwezigheid van tegemoetkomend verkeer niet direct afslaan. Vooral in de spitsperioden kunnen de wachttijden dan flink oplopen. Het achteropkomend verkeer, uit de richting Tiel ondervindt hierdoor oponthoud, wat niet past bij de functie van een gebiedsontsluitingsweg. Tevens ontstaan door wachtende linksafslaande voertuigen grote snelheidsverschillen. Het verhoogt de kans op kop-staartongevallen. Verder kunnen lange wachttijden voor afslaand verkeer leiden tot een grotere risico-acceptatie en daarmee tot voorrangsongevallen. Door het plaatsten van een bord met een gebod tot het volgen van één van de aangegeven rijrichtingen, rechtdoor of rechtsaf wordt afslaand verkeer uit oostelijke richting tegengegaan. Door toevoeging van een onderbord worden fietsers en bromfietsers hiervan uitgezonderd en blijft het voor deze categorie weggebruikers toegestaan om ter plaatse van de aansluiting Thedingsweert de N834 over te steken. Gemotoriseerd verkeer uit de richting Tiel met bestemming Thedingsweert kan doorrijden tot de rotonde bij de Zoelensestraat om vervolgens via de rotonde terug te rijden richting Thedingsweert om op het kruispunt rechtsaf te slaan. Dit beperkt het oponthoud voor doorgaand verkeer ter hoogte van de aansluiting, omdat rechtsafslaande voertuigen geen drukke tegemoetkomende verkeersstroom hoeven doorkruisen. De rijrichting rechtsaf blijft bij aan aansluiting Thedingsweert toegestaan om de aanliggende agrarische percelen bereikbaar te houden voor verkeer vanuit de richting Tiel. Op Thedingsweert is bij de aansluiting op de N834 in de huidige situatie ook een verplichte rijrichting aanwezig, rechtsaf richting Tiel. Onder het betreffende verkeersbord zal een onderbord worden aangebracht om fietsers en bromfietsers hiervan uit te sluiten. (Brom-)fietsers mogen dan bij de aansluiting de N834 oversteken om linksaf richting westen te rijden. Hierdoor ontstaat een meer directe (brom-)fietsverbinding naar bestemmingen ten westen van Thedingsweert en is omrijden niet meer nodig. Het doel van de maatregelen is het verbeteren van de verkeersveiligheid op en rond het kruispunt Thedingsweert en het verhogen van de bruikbaarheid van de weg. Voornemen Gedeputeerde Staten van Gelderland zijn van plan om op de provinciale weg N834, in de gemeente Tiel het volgende verkeersbesluit te nemen: I. door het aanbrengen van een dubbele doorgetrokken asstreep als bedoeld in artikel 76 van het RVV 1990, een inhaalverbod in te stellen op het traject van kilometer 9,25 tot kilometer 9,37; II. door het plaatsen van verkeersborden model D6r van het RVV 1990 met onderbord OB54 op de N834 bij de aansluiting N834 – Thedingsweert, een gebod in te stellen voor alle bestuurders gaande in westelijke richting, met uitzondering van fietsers en bromfietsers, om de rijrichtingen te volgen die op het bord zijn aangegeven (rechtdoor en rechtsaf); III. door het plaatsen van verkeersborden model en D5r van het RVV 1990 met onderbord OB54 op de uitweg van Thedingsweert bij de aansluiting bij het kruispunt N834 – Thedingsweert, een gebod in te stellen voor alle bestuurders op de uitweg, met uitzondering van fietsers en bromfietsers, om de rijrichting te volgen die op het bord is aangegeven (rechtsaf). Ter inzage De tekst van het ontwerp-verkeersbesluit vanaf 13 april 2016 is te vinden op de website van de provincie Gelderland (www.gelderland.nl -> Actueel -> Bekendmakingen -> Zoeken in bekendmakingen -> verordeningen en reglementen) Tevens ligt een kopie van het ontwerp-verkeersbesluit van 13 april tot en met 25 mei 2016 ter inzage bibliotheek van de provincie Gelderland, locatie Marktstate, Eusebiusplein 1a, Arnhem en in het gemeentehuis van de gemeente Tiel, Achterweg 2, Tiel. Inbrengen zienswijzen Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na de dag van de bekendmaking een mening in de vorm van een zienswijze bekend maken inzake punt I en III van het voorgenomen ontwerp-verkeersbesluit. De zienswijze kan schriftelijk of mondeling worden ingebracht. De schriftelijke zienswijze dient te worden gezonden aan: Gedeputeerde Staten van Gelderland Afdeling Beheer en Onderhoud Wegen T.a.v. de heer W. Ousen Postbus 9090 6800 GX Arnhem Op de enveloppe dient duidelijk “zaaknummer 2016-001425, N834 maatregelen Thedingsweert” vermeld te worden. Voor het geven van een mondelinge reactie kunt u binnen vijf weken na de dag van bekendmaking een afspraak maken met de heer W. Ousen, telefoon 088-880 7200. Namens Gedeputeerde Staten van Gelderland, Ing. P.J.J. Arts
Onderwerp: Verkeer | Organisatie en beleid, officielepublicaties uit categorie officielepublicaties/prb/2016.
Dit artikel verscheen op deTielgids.nl op 10-05-2024.
Laat dit artikel viral gaan in Tiel, deel het met je vrienden!
Auteur
Weet wat er speelt in jouw buurt. Wij krijgen van de gemeente altijd als eerste de laatste vergunning aanvragen & andere bekendmakingen. Wij delen deze met onze lezers.
Laatste berichten
Laatste blogs